torsdag 2. desember 2010

Sør Afrika tilbyr funky kvalitetsmusikk!

Neste gruppe kaller seg Flash republic og har sitt musikalske hot spot i hjemlandet Sør Afrika. Hovedvokalisten Tamara Dev er en av de mest sukessfulle artistene i landet, og med seg har hun Ryan Dent og Craig Massic - to av Sør Afrikas største Dj’er! Og når de i utgangspunktet da har noen av de viktigste ingrediensene som skal til for å oppnå suksess - ja, da er det ikke spesielt rart at de i utgangspunktet nettopp har gjort det. Vel, i sitt eget hjemland, vel og merke. De debuterte i 2005, og har siden den gang utgitt to album. Akkurat nå har de fått to nye medlemmer, men de var kun tre stykker når de lanserte Twister – deres aller største hit hittil, og det er nettopp denne jeg gjerne vil vise dere. Og før jeg gjør det vil påpeke at jeg virkelig ikke klarer å plassere dem i noen spesiell sjanger. Men det er litt av det de nettopp vil, også. Stilen deres blir beskrevet som ”electro-tinged, soul-drenched house music” og ”forward-striding pop that has the energy of early post-punk, the swagger of rock and the sheen of 21st century avant-dance”. Ikke spesielt let å forstå, og enda vanskeligere å plassere på sjangerkartet. Derfor velger jeg å se på hva låta Twister minner meg mest om, og i dette ene tilfellet kategoriserer jeg dem som funk pop. Det er helt sikkert ikke helt riktig, men det gir oss en relativt god pekepinn.


Uansett. Jeg sa funk, og det er det du får. Twister ER veldig, veldig groovy og funky! Definitvt. Den er faktisk direkte kul, på en laid-back, men også ganske frempå måte. Og Tamara (som minner meg om Florence Welch, faktisk) fremstår for meg som en sterk kvinne, med en tydelig, direkte holdning som kan være med på å løfte kulheten til låta enda noen hakk.



Twister, har deilige, skarpe beats, og allerede i introen blir vi med ett invitert opp til dans av en nesten psykedelisk og absorberende energi som blunker til oss fra hjørnet der borte. Og du.. du klarer ikke å motstå. Ånei, ikke dette her!

Du hører fraser som shake me up! Shake me doown! (med et perfekt, samtidig tonehopp i ordet ”up” og et synkende tonefall i "doown".). Du hører ”turn me over, put me down.” Bendin’ over, spin me round till we hit the ground.” Og jeg tror rett og slett at sangen handler om spillet Twister, og bare dét får låta ekstra mange bonuspoeng for. Utrolig, utrolig stilig konsept! For her spiller man Twister med noen man ikke vet hva heter? For noen uskikkelige tenåringer vi er! Og med den tanken vil jeg si at låta er perfekt å sette på til en ikke så altfor stor fest. Stemningen blir garantert bedre!



Og så denne ufattelige fengende koreografiske teksten med TO THE LEFT, TO THE RIGHT osv. Man får bare lyst til å danse, asså! Dessuten er det spennende at de slår av all lyd og venter en liten stund før de serverer oss refrenget, som egentlig bare består av setningen ”I don’t even know your name!”. Og selvfølgelig akkompagnert med denne funky beaten. Wow.. I. REALLY. ELSKER. DETTE!<3



Gøyeste verslinje:

"I'm coming over, you're going dooown."



Sterkeste hook:


I don't even know your name!


Beste øyeblikk:


Hver gang du hører den elskverdige funky beaten der.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar