tirsdag 27. juli 2010

En kvinnelige svensk popartist on FIRE!

God morgen godtfolk! Da logget jeg meg inn her igjen! Litt tidlig, det er jeg klar over. Føler meg jo sånn littebittegranne ekstra trøtt for øyeblikket, men det kan jo ha litt med at jeg nå har vært våken hele natten, da. Eller? Jeg vet ikke jeg. Hahe. Det er nok på tide at jeg legger ut en ny låt her! ;D

Og denne gangen går vi over til Sverige. Til Emilia De Poret. Hmm? Mhm! Så mykt, elegant og porøst navnet hennes høres ut! Denne kvinnelige artisten her hadde faktisk (i 2009) en låt på førsteplass på de svenske hitlistene. Det var altså hennes andre singel noensinne. Flinke henne å komme seg opp så fort, for den første singelen hennes ga hun jo ut i 2001! Da kom den bare til 34, så denne ene listetopperen må jo ha vært en kløpper av en låt. Og det er den også. Den er fantastisk! Vet du, jeg tror jeg legger opp den nederst her under dagens låt også, jeg. Og hvis du liker den låta du hører her, kommer du definitivt til å like den andre også. Muligens kan det også hende at du vil like den uansett? Hmm.. lurer på det! Jeg har i hvert fall ikke valgt å skrive om den låta (Pick me up) fordi den har over én million views på youtube, samtidig som den var hele 9 uker på de svenske hitlistene. Den var litt stor da, og det blir ikke helt passende i forhold til de retningslinjer jeg har gitt uttrykk for ved denne musikkbloggen. Flere vil definitivt ha hørt om den låta enn denne låta jeg har valgt ut for i dag, som er en annen låt på albumet hennes (kalt Pick me up, den og). On fire har faktisk bare en liten håndfull tusen med views på youtube siden den ble lagt ut der i midten av 2009 - sent 2009 en gang. Musikkvideoen ble lagt ut ved oktobermåned samme år.


Og jo, jeg leste i en artikkel at hun måtte utsette releasen av On fire-singelen en god stund av hensyn til de fryktelige skogbrannene i Australia på samme tid. Hun sier at "Even though the song talks about fire on an emotional level, I felt it could hurt the sensibilities of the victims and their families”. Linken til artikkelen får du her. Der finner du også eksempler på andre låter som måtte utsettes. Japp, småironisk kan vi se at de er.

Låten On fire er i hvert fall litt spesiell, syns jeg. Den kan beskrives som litt mer voksen skandipop med RnB sound - og grunnen til at jeg valgte ut en grønnfarge til den, er veldig mye refrenget sin skyld. Stemmen hennes gir sin egen unike klang i ordene ”fire!”. Jeg hørte faktisk mye på denne låten med øynene igjen. Bassen brumler målrettet og mykt. Det er ganske komfortabelt. Det er det også hver eneste gang ”on FIRE!” kommer inn. Uttrykket gjør inntrykk. Det treffer deg, og så en liten pause, før hun tar deg med inn i den flammevarme stemningen igjen – før vi puster rolig ut igjen med ”ooooooh-oooh-ooooooh”. Strukturen flyter så godt, og det føles naturlig ut å like det. Og så har hun så god stemme! Skarp, men vakker. Den har en slik en egen autoritet i seg, den. Jeg syns det :)


Og så må jeg ikke glemme å nevne det artistiske uttrykket hennes i musikkvideoen! Alle disse sære bevegelsene hun har og det quirky uttrykket i ansiktet. I tillegg virker hun ganske leken, vinglete og crazy, men helt in control. Hun har også på seg ganske nice outfits, da! Kler både henne og låten fint. Men det er ikke bare låta, stemmen, musikkvideoen og stilen jeg liker godt. Jeg liker kaninen, jeg liker hun som spiller gitar som en dukke, og jeg liker pandabjørnen. Spesielt pandabjørnen!

Det er også fascinerende denne karakteristiske måten hun tar den ene hånden over det høyre øyet sitt bare én gang der - og videofilmingen hennes med dette kule gamle videokameraet. Ganske bra, syns jeg. Det er liksom noen få sånne bevegelser som setter prikken over i-en for hennes eget lille popkonsept.



Gøyeste verslinje:

"You knew my dream from the start, so tell me, how did I surprise you?"


Sterkeste hook:

"YOU SET MY HEART ON FIRE!!!"


Beste øyeblikk:

Ekkoet til ordet FIRE treffer god.
Og.. når du kommer til ooooh-oooh-ooooh. Der.. føles det godt. :)


On fire



Pick me up



Stem gjerne på den stemmegreia under her, og si din mening om låten! :)

2 kommentarer:

  1. sjekk ut fasterthansound.blogg.no! den nyeste musikken :)

    SvarSlett
  2. Takk for forslaget Becky! ;D likte den siden der! :)

    SvarSlett