fredag 30. juli 2010


Sånn! Folkens? Jeg har en ny godlåt ute til dere i dag. Og jeg skulle egentlig ha lagt ut dette innlegget i natt, men så klarte jeg faktisk å sovne med klærne på. Haho, bra jeg kan dusje. Og vet du hva? Etter en slik en dusj føler man seg gooooood! Og det er nettopp det denne låta for i dag handler om også!

Cheryline Lim (ikke les dette på norsk), er både artist og sin egen låtskriver. Hun er halvt indisk, halvt kinesisk og født i Malaysia. Artistnavnet hennes er Che’nelle, som faktisk var mye kulere å uttale. Det syns jeg også at passer ganske godt til musikkstilen hennes, som i denne låtens tilfelle er både reggae og pop-dance. Merk rekkefølgen ordene ”pop” og ”dance” var satt opp. Det bakerste ordet forteller oss hva det i utgangspunktet er (eller hva stilen sterkeste er preget av), mens ordet foran indikerer hvilket element som har blitt blandet med denne stilen. For låten Feel good er mest preget av dance og reggae, men pop finnes der også. Det er egentlig litt diffuse linjer på sånt iblant, men hvis det forvirrer så ikke prøv å fokusere så veldig mye på det. Det er så klart fine retningslinjer som hjelper med sammenligninger, beskrivelser og å sette låter i perspektiv, men hvis du liker låta så nyt heller den utrolige gode musikken, a! :)


Bare feel good! Akkurat som hun Che’nelle synger om her. Dette er fra hennes andre album siden 2007, og låta ble lagt ut på youtube i januar i år, og har siden da fått litt i underkant av 200 000 views. De fleste ifra Japan hvor hun ser ut til å ha størst fotfeste. Den har en litt sånn fresh intro hvor hun forteller oss hva låta skal handle om. Og du kommer godt i gang når dette refrenget slippes løs allerede på starten. Da begynner du allerede å føle deg bedre.

Jeg liker godt vokalen hennes. Ganske sterk, fleksibel, eksotisk og selvsikker. Funker til stilen den! Og låta har en slags løs struktur som egentlig går litt overalt. Stopper her, shaker dit og noen lengre vokaler den andre veien. Det liker jeg også! Deretter kommer refrenget som virker som det eneste faste i hele låta. Just one way. The good way. Og dette ER absolutt en feel-good låt.


Men den har en litt boring musikkvideo sånn settings- og innholdsmessig. Liksom en ensom tenåringsjente som goddanser til en låt inne i et forlatt lagerlokale? Og det er vel egentlig det eneste. Eller jo, det dukket opp to andre jenter der og, men de forsvant igjen. Men kanskje hun drømmer om det? At hun én dag skal få seg noen bffs hun kan danse sammen med der inne også? For når man er sammen med gode venner, og dyrker den samme interessen - så føler man seg jo ganske good. Det er vel sant.

Beaten og rytmen liker jeg. Veldig. Men det er litt rart.. for den er på en måte ikke helt fengende, men søren som det rykker i dansefoten og hofteshakeren allikevel! Det jeg tror er som gjør at rytmen ikke alltid oppleves som direkte fengende, er denne varierte flyten i rytme- og vokalstrukturen. Men det er samtidig det som gjør at man bare får lyst til å bli med også. Det tvinger oss til å ta et standpunkt i forhold til låta og musikken. Liker man det, vil man på et vis være med. Liker man det ikke, så kan det hende at man vil uttrykke det, eksempelvis ved å ville slå det av. Musikken tar plass, det signaliserer innlevelse. Du kan godt si at musikken engasjerer.


Gøyeste verslinje:

"Today's about today!"


 Sterkeste hook:

"Feeeel goooood! I wanna feeeel goooood!"


Beste øyeblikk:


Introen og utroen. Det pakker den sammen så godt!


Che'nelle - Feel good


Stem gjerne på den stemmegreia under her, og si din mening om låten! :)

1 kommentar:

  1. Yup! Her klarte jeg faktisk å glemme tittel på posten.*sukk* Og problemet med det er at jeg ikke får linket til kun dette innlegget andre steder. Og vet du hva? Jeg får ikke endret på det heller. Nope, for hver gang jeg skal redigere et innlegg her etter at jeg har postet det, så klikker hele teksten og flytter seg overalt. Ikke klarer jeg å ordne på teksten i etterkant heller, så det må egentlig bare bli sånn. Hvis noen leser dette med kunnskaper om hvordan jeg får fikset det, så si GJERNE ifra :)

    SvarSlett