fredag 6. august 2010

Quirky pop! Come and get addicted..

Og da skal vi se hva jeg har funnet frem til dere for i dag =) Dette er en original, frisk og morsom sommerlåt! Det er snart slutt på sommeren, absolutt, men det trenger ikke å ta slutt på sommerlåtene. Hører man på en slik en mens det blåser og regner ute, kan man sikkert klare å dytte unna alle tanker om enda surere vær - som skumle tordenskral og livsfarlige lynnedslag - eller angsten for ikke å kunne gå ut uten så mange som seks t-skjorter, en ulljakke og to boblejakker. Så kan man heller få følelsen av at det fortsatt er sommer og sol. Jeg vet ikke åssen været er i Norge akkurat nå, men om det ikke er så veldig lyst og paradisisk (?) så kan det nok hjelpe litt på humøret med en låt som bringer deg nærmere slike forhold.

Artisten kaller seg Marla, og låten heter Lipstick for the vampires. Denne låten ble lagt ut på youtube i mai, og har siden da fått rundt 7 800 views. Den er beskrevet som quirky pop hos flere forskjellige musikkblogger, og denne stilen har liksom alltid en litt sommerlig følelse ved seg egentlig. Quirky (pop) er nok ikke en sjanger som er satt i stein enda eller som er et begrep flesteparten bruker når man prater om slik musikk, men jeg har merket at den har kommet mer og mer frem i det siste. Spesielt disse to årene. Mest i det engelske språket, vel og merke. Denne definisjonen jeg har funnet frem her, har kommet litt ut av forklaringen av ordet quirky, samt litt av hva jeg har lest rundt omkring på forskjellige musikkblogger. Og ordet har i en stund nå blitt brukt til å beskrive disse låtene som har en annen type originalitet ved seg. En slags uskyldig, men direkte karakteristikk. Litt rar, leken og uforutsigbar. På engelsk kan man aller best beskrive det som ”peculiar, weird, fun, eccentric, different, having or showing a tendency to suddenly twist and turn”. Personlig synes jeg at denne beskrivelsen er perfekt – og det kan du kanskje skjønne selv, for Lipstick for the vampires er et prakteksempel på quirky!

 

På noen av de andre bloggene står det forresten at dette er en ”must-listen” for fans av Lilly Allen og Kate Nash. Det kan nok stemme. Den er – som sagt – sommerlig, lett og moro. Har en slik uskyldig og hoppende sing-a-long melodi, og man kommer i godt humør av låta. Den har også en ganske søt produksjon ved seg, med en ganske trippende rytmeflyt. Som om man småhopper bortover gaten en lys sommerdag etter å ha møtt noen man er glad i, eller på vei til en spennende date. Hehe, kanskje litt småteit, men faktisk akkurat sånn! =) Den skiller seg også spesielt ut med sin glade karisma og møkkete intelligent tekst. Låten oppleves som enkel, men lytter man litt nærmere på den så er det liksom så mye mer ved den; som denne bitende teksten. Smart, treffende, diskret, men direkte. Samtidig dekker det søte litt over det møkkete, og gjør det til en skikkelig godbit. Hun virker heller ikke helt gæren av det.. mer bare sånn behagelig rar.

Men hva teksten handler om? Da må jeg bare kvotere beskrivelsen fra en annen blogg her. Utrolig godt skrevet og passende!

“(..)It’s the story of the classic golddigger: a young girl utilizing whichever alluring qualities the Supreme Being gave her, to ensnare rich and powerful boys.”

 

Musikkvideoen liker jeg også. Finnpusset, kreativ og leken, og så liker jeg måten ordene dukker opp i forskjellige farger, former og bevegelser.




Gøyeste verslinje:

"She hopped on the bus and became a slut."


Sterkeste hook:

"Come and get addicted - to me!"


Beste øyeblikk:

Her: Oh-ooh-ooh!
Og her: SHEE'S LIKE!


Marla - Lipstick for the vampires



Stem gjerne på den stemmegreia under her, og si din mening om låten! :)

2 kommentarer:

  1. Litt merkelig sang egentlig, men den funker sikkert for dem som er mer pop-fan enn meg :p
    sv; Ja huff, jeg prøvde å ha blogspot en gang, fikk ikke til noe særlig designmessig :/

    SvarSlett
  2. Hehe, jeg skjønner! :) Den er litt særegen, ja! Og det er bare noen småting jeg rett og slett ikke klarer å få til her på blogspot, men i tillegg så irriterer det meg no skikkelig!

    SvarSlett