fredag 24. desember 2010

HER ER ÅRETS JULESPESIAL!

Ooooh! Nå er det snart julaften, dere! ;D Jeg merker at jeg gleder meg litt, jeg. Men.. nå som jeg har blitt eldre og slikt, så gleder jeg meg ikke like mye som jeg gjorde før, og nå ser jeg aller mest frem til hyggen + maten, enn selve gavene, liksom. Dessuten opplever jeg det som mer givende å gi gaver enn å få gaver, faktisk. Men julen er mer enn selve juleaften også. Den handler om dagene før, og dagene etter – opp mot nyttårsaften. Og for å komme i ordentlig julestemning, så er det perfekt å sette på en skikkelig god julelåt. Alle kjenner til foreksempel ”Last christmas” og ”Driving home for Christmas”, ikke sant? Ja, nettopp. Men i lengden så blir det faktisk ganske kjedelig å høre på de samme julelåtene om igjen og om igjen. Ikke det at selve låtene er kjedelige, men av og til trenger vi noe nytt og friskt, og i de siste årene har det faktisk kommet noen julelåter fra både kjente og veldig ukjente artister. Men det har ikke vært lett å finne dem som passer best inn i bloggen her. Absolutt ikke. De gjemmer seg ganske godt. Så det har tatt litt tid å finne dem. For et av kravene er jo at de aller fleste ikke skal ha hørt dem før. Derfor har jeg vært nødt til å filtrere noen, men samtidig tror jeg at jeg tar med noen julelåter fra kjente artister også, sånn for variasjon, og sånn i tilfelle noen av dere ikke har hørt dem enda. Det kan være greit :)

Jeg har uansett funnet en god del julelåter til dere, og de er overraskende nok i mange forskjellige sjangre. Her har vi alt fra træshy julepop med seksuelle referanser. Til nydelige ballader med vakker, dyp tekst og ballader med tung, sår og vanskelig tekst. Jeg har selvfølgelig funnet julepoplåten med skikkelig cheesy tekst og massevis av bjeller. Jeg har funnet de mer humoristiske innslagene, de mest fengende og de mest hatefulle. Også kan jeg servere skikkelig rock’n roll, eurodance, sjelfulle korstemmer, japansk RnB og en mann i dameklær. Så.. litt sånn for enhver smak, altså. Men alle disse låtene har enten noe med julen å gjøre (naturligvis), eller så har flere av dem fokus på selve vinteren som følger med. Det blir nesten det samme.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å legge ut en rangert topp 10-liste over de beste julepoplåtene som er å finne der ute, men siden sjangrene spriket så mye, og siden julen bør handle minst mulig om konkurranse, og mest mulig om glede og nytelse, så presenterer jeg bare de fleste jeg har funnet uavhengig av hvor mye jeg eller du kan like dem. Forhåpentligvis finner du deg noen nye låtoppdagelser i denne bunken. Jeg garanterer i hvert fall at – hvis du vanligvis liker låtene jeg legger ut – så finner du noe du liker i denne listen. Men det er så mye forskjellig her at det helt sikkert er noe for alle andre også, faktisk.

Så nå er det bare å lene seg tilbake og nyte all musikken. God jul!



Julelåt 1

Og den aller første låten er en låt du absolutt bør ha fått med deg nå i desember. Har du ikke det, vil du helt sikkert like den. For bandet Train (du husker Soul sister, ikke sant?) kom nå ut med en så god julelåt at den er med i en reklame for den klassiske Coca-Cola julereklamen. Der hvor julenissen rister på glasskula hvor alle menneskene lever livet sitt. Og denne låta er i stil med deres tidligere singler, mens den samtidig kan stå litt for seg selv som en egen juletune uavhengig av bandet. Dette er fengende, allment og morsomt. Dessuten har låta bjeller, en julenisse som sier ”Ho-ho-ho!” og ordene ”Christmas time” i seg. Nok sagt!


Julestemning:

75%

Kjærlighet:

60%

Bli-med-alle-sammen faktor:

90%





Julelåt 2


Neste låt viser oss at man ikke trenger å synge om glede, fine gaver og at livet er en dans på roser, i julen. Man kan for eksempel synge om de mørke drittsidene ved julen, som man selv har stelt i stand og allikevel skape en artig stemning. Christmas duel ble skapt i 2008 gjennom et litt rart samarbeid med tanke på at The Hives og Cyndi Lauper er så forskjellige musikalsk sett. Men det funker på sin måte, definitivt. Den har denne ganske rolige introen, og så sparker den skikkelig til hele veien. Ganske kule greier, egentlig. Dog, det er ikke en tradisjonell julelåt. Det er mere en ordentlig rockelåt med noe snuskete og frekk tekst. Men julen blir nevnt allikevel, og så har den LITT bjeller i seg, da.

Her er forresten det The Hives selv har sagt om Christmas duel:

“It may sound weird and come as a surprise to some, but we had to. It came to us. It landed in our lap and was way too good to shake or toss. We knew we had to record it. A sign if you will.”



Julestemning:

35%

Kjærlighet:

5%

Bli-med-alle-sammen faktor:

20%




 
Julelåt 3


Så kan vi godt ta oss en liten pause fra all energien vi har hentet inn til nå. For Sarah McLachlan kom i 2006 ut med et julealbum fylt med avslappende julelåter, og Wintersong passer for deg som trives aller best med bare en vakker stemme, en fin tekst og litt enkle instrumenteringer. Denne låten er god slik sett, for Sarah har denne vakre stemmen. Og låta gir oss ingen spesiell melodi å feste oss til for den bare flyter rolig videre innover i det mer myke, følelsesladete landskapet. Den er enkel, beskrivende og silkemyk. Julen blir nevnt, men savnet av en nær og kjær kan trist nok overskygge mye for mange.


Julestemning:

25%

Kjærlighet:

87%

Bli-med-alle-sammen faktor:

2%





Julelåt 4


Og nå som vi er inne på temaet, kan vi like godt fortsette å savne nære og kjære. Men i låta Do you remember gjør vi det hele med storslagen kraft. Jentegruppa Passion fruit (som hadde en kjempestor tyggegummihit rundt 2000-tallet) viser her at de kan gjøre mer såre og tyngre låter også. Uheldigvis.. så døde to av gruppemedlemmene i en flykrasj i 2001, så de rakk aldri å gjøre ferdig sitt andre album. *sukk* Do you remember er på deres første album i hvert fall, og den er absolutt verdt å ha i julesamlingen sin. For selv om julen bare nevnes en gang i refrenget, så er låten – med den stigende oppbyggingen og all koringen – ganske grandios, sterk, svevende, fin og.. ja.. vintrete. Men samtidig litt sånn øm og trist, da.


Julestemning:

55%

Kjærlighet:

70%

Bli-med-alle-sammen faktor:

15%





Julelåt 5



Jeg har skrevet om Gabriella Cilmi før. Her. Husker du? Hun som har slitt så mye med å gjøre internasjonal suksess etter singlen Sweet about me? Ja, så her er mitt andre forsøk på å bevise for dere at hun faktisk har noen nevneverdige kvaliteter som popartist. Den neste at hun klarer å lage en ganske så morsom cover av en julepoplåt. For låta ”Warm this winter” er en coverlåt, men etter å ha hørt originalen, så synes jeg at dette er godt jobba. Connie Francis sin versjon er fantastisk og artig, men Gabriella adder bare mer moderne friskhet til låta og gjør den mer relevant for nåtidens musikkbilde. Den mangler kanskje litt av denne lekenheten, men til gjengjeld er den mer poppete. Julaften blir nevnt, men det er mest fokus på vinterens og kjærlighetens muligheter.


Julestemning:

90%

Kjærlighet:

75%

Bli-med-alle-sammen faktor:

80%


Her kan du få høre begge versjonene av låta:






Julelåt 6


Hehe! Så er det på tide å bli litt møkkete igjen. Og denne gangen skal vi bli forført av jentene i Millionaires, som jeg skrev om for en liten stund siden. De har en julelåt ute de også. I nøyaktig samme stil som vi kjenner godt til fra før av. Men det er bare perfekt, faktisk. For om noen av dere tenker at de ikke klarer å fange juleånden på en genuin og fin måte, med tanke på stilen, så kan jeg fortelle dere at dere nok har rett. MEN! Den twisten de gjør på julen, og måten de leker seg med julenissen og alle tradisjonene.. er ufattelig gøy. Dette er dristig (”I’m staring at the clock. Waiting for my santa cock!”), lekkert og kult.
Herlig, I love it! :D


Julestemning:

50%

Kjærlighet:

5%

Bli-med-alle-sammen faktor:

40%




Julelåt 7


Jeg vet at jeg la ut denne låta på facebook pagen min tidligere denne måneden, men det er helt sikkert noen av dere som ikke kjenner til den enda, og da kan det være greit å plassere den her I denne listen. For den er et must nå i vinteren og juletider. Owl city har alltid klart å skape en egen stemning ved låtene sine, som inviterer oss inn i en helt ny, interessant og fascinerende verden fylt med magiske, vakre, rare, mystiske og gode ting. Og i denne låten gjør han ingenting annerledes, annet enn å gjøre alt sammen litt ekstra julete. Nydelig produksjon, herlige lyder, koringer og alt sammen flyter bortover som på en sky av kos, godteri og drømmer. Og så kan vi spørre oss selv: ”What’s December without Christmas eve?”


Julestemning:

90%

Kjærlighet:

60%

Bli-med-alle-sammen faktor:

10%




Julelåt 8


Ok. Jeg skal ikke overøse dere med unyttige og tåpelig like covre av låter vi kjenner så altfor godt fra før av. Men jeg kan vise dere en coverlåt som faktisk er ganske original. Eller, det er vel mer en soundalike, for jeg troooor at det for det meste er teksten som går igjen her. Jeg har i hvert fall lest at det er et cover, men ikke kan jeg høre det på så veldig mange måter enn at låttittelen er lik, noe av beaten og at de sier ”last Christmas” i refrenget. Men Last christmas av Foxxy misq fra en japansk jentegruppe er søt og yndig, men også julete som bare det. Definitivt. Så sjekk den ut under her! :D


Julestemning:

75%

Kjærlighet:

35%

Bli-med-alle-sammen faktor:

30%




Julelåt 9


Jeg regner med at de aller fleste vil ha hørt denne låten her, eller kommer til å gjøre det veldig snart. Men jeg poster den gjerne allikevel, sånn i tilfelle. For dette er et av de aller beste julelåtene jeg har hørt i år. Theo har en så god stemme akkurat her, og det er nesten bare hans nærvær i låta som gjør mye at mye av magien springer ut. Dette er forresten en grower, og kan være farlig jo flere ganger du hører på den. Jeg liker den skikkelig godt. En stor, ukomplisert, ærlig og fantastisk låt!


Julestemning:

90%

Kjærlighet:

20%

Bli-med-alle-sammen faktor:

50%




Julelåt 10


Ikke noe har mer kontrast i seg enn forskjellen fra Hurts sin låt og denne. For det her er tydeligvis en eller annen random komiker fra Danmark som har bestemt seg for å lage en artig liten julelåt. Joda, det funker sikkert for noen, og for meg funker det på sitt eget komiske vis. Jeg smilte flere ganger underveis i musikkvideoen, men ikke forvent å komme i en ordentlig, god julestemning av denne her. Dette er bare tull og tøys fra ende til annen. Men det er fengende, lekent, og som sagt.. morsomt. Hoho, så verdt en liten sjekk! :)


Julestemning:

40%

Kjærlighet:

9%

Bli-med-alle-sammen faktor:

85%




Julelåt 11


Også har vi selvfølgelig Anine Stang med Christmas card. Endelig en ballade fra henne, ikke sant? Hun har festet og flørtet heftig rundt på sine to første singler, og nå viser hun oss at hun kan være mer seriøs, også. Dessuten viser hun til alle de som ikke alltid har en perfekt jul, som oss andre forhåpentligvis setter så godt pris på og nyter så godt vi kan. Her er en link hvor det står litt mer om låta og dets budskap. Link. Anine synger i hvert fall vakkert, og ser vi en grower i denne her også, da? Jo, jeg tror det..


Julestemning:

15%

Kjærlighet:

80%

Bli-med-alle-sammen faktor:

10%





 Julelåt 12


Dere har nok hørt denne før.. men.. jeg.. bare.. må.

LADYYY GAGAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! WOOOOOHHH!!!!!!!!!

Hehe! ;D


Julestemning:

70%

Kjærlighet:

37%

Bli-med-alle-sammen faktor:

75%





Julelåt 13
Dette blir nok den siste låten på denne listen akkurat nå. Ting har egentlig tatt mye lenger tid enn jeg hadde regnet med, og jeg har hatt ufattelig mye å gjøre denne siste tiden nå. Jeg ble faktisk ikke ferdig med å pakke inn den siste gaven før i dag. Og det var i går jeg fikk kjøpt den. Så.. ja. Men jeg kommer til å poste flere julelåter i løpet av romjulen. Det lover jeg. Jeg bare følte at jeg måtte legge ut alt jeg hadde til nå, nå som det har blitt selveste juledagen og greier :)

Og den låten jeg midlertidig avslutter med heter ”Where will you sleep this Christmas”, som ble lagt ut på youtube nå i desember. Tidligere X-faktor deltager for i år i England, Gamu Nhengu har teamet seg opp med et fullverdig kor for denne himmelske låten hvor alle penger fra salget går til veldedighet. Den er sterk, ren, vakker og følsom.. og jeg liker hvordan kor gjør et så mektig inntrykk på oss! De kunne ha sunget om hvor mye de setter pris på krig og tortur, og vi hadde sittet der med gledestårer. For dette er så fint. Fint som pokker!


Julestemning:

75%

Kjærlighet:

80%

Bli-med-alle-sammen faktor:

20%





Takk for oppmerksomheten! Sjekk gjerne innom her et par ganger i romjulen også du, – eller “lik” musikkbloggen min på Facebook, så får dere beskjed om når jeg legger ut resten av julelåtene, så slipper dere liksom å titte innom forgjeves. Der får du forresten hørt mange flere låter enn jeg poster opp her og slikt. For jeg pleier å legge ut ekstra låter der, sånn innimellom. For det meste hver dag. Men ja! Jeg håper du likte låtene jeg har funnet fram og jeg håper for all del at du har hørt noe du ikke har hørt før, og som du nå liker veldig godt. For dét er alt en deilig låtoppdagelse handler om! Så men nå får du bare kose deg på juleaften nå. Håper du får noe fint, da! :) GOD JUL!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar