torsdag 7. oktober 2010

Oppdrag: Hitlistesuksess!

Neste artist ut er Gabriella Cilmi. Hun er en relativt ny sanger/låtskriver fra Australia, og har vært rundt siden 2008. Mest sannsynlig så har dere nok hørt en av låtene hennes allerede, for hun har en kjempestor hit i baklomma. Sweet about me har blitt sett av nesten 19 millioner mennesker på youtube, og har gjort det megastort på utallige hitlister verden over. I Norge var den faktisk på første plass!



Men etter dette store breakthroughet, så har hun ikke vært like synlig. Men det betyr ikke at hun ikke har jobbet hardt for å komme seg oppover på samme nivå igjen, og nå (i år) begynner hun sakte men sikkert (?) å snike seg oppover hitlistene i Europa. Med denne låten har hun klart å komme seg opp på for eksempel nummer 9 England, 6 i Belgia og 11 i Finland, blant flere andre europeiske land. Dette er en låt som ved første gjennomlytting ikke virker like spesiell som hennes store singel, men ved andre gjennomlytting så kan den faktisk være noe artig, og egentlig litt spesiell, også. Men bare litt.



On a mission er ikke fengende, og den er hverken revolusjonerende eller frisk. Men det er pop rock med discofeeling som har en litt annerledes twist ved seg. Ikke klarer jeg helt å finne den, men den er der. Et eller annet sted, og det er bare hyggelig å lete litt etter den mens jeg synger og danser en smule. *tenke på* en rar beskrivelse, jeg vet. Men det er sånn jeg opplever den.






Musikkvideoen stiller på samme nivå som låta, hvor settingen definitivt matcher soundet. Det er space style, liksom, og så har de skapt frem en veldig feminin koreografi, som jo kler kampropet her. Veldig girlpower, altså. Og som en apropos/digresjon der, kan jeg si at On a mission virker som en låt fra en reklame. Kanskje for noe tampong eller bind? Enten O.B. eller Libresse og sånt? Og der hadde jo det refrenget passet ganske så godt inn! Hehe, lol. Men uansett, så høres hun litt masete og forkjøla ut her, så vokalmessig sett passer nok stemmen hennes litt mer til sjarmerende låter eller låter med tyngre, følelsesmessig dybde. Som enten som i Sweet about me, eller som i denne neste låten jeg også gjerne vil vise frem før jeg avslutter her. Men sjekk ut On a mission først, da! NÅ! :)






Og så sjekker dere ut Defender. Som jeg kort bare vil si at er kjempefin og nydelig. Og som for meg definitivt står frem som den aller mest porøse låten hun har vist oss til nå..



Hva synes du? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar