søndag 28. november 2010

Artisten DEV viser oss sin mykere side :)

Har du hørt låta Like a G6 med den nå velkjente gruppen Far east movement? Japp, den svære, svære internasjonale megahitten som sikkert har vært på alle hitlister som finnes! JA, DEN! Og der er det en ny - ganske kul - kvinnelig sanger som kaller seg DEV som synger den beste delen på låta. Nemlig ”poppin’ bottles in the ice.. like a blizzard” (*ELSK*).. ”When we drink we do it right, gettin’ slizzard. Sippin’ sizzup in my ride, like three 6. Now I’m feelin’ so fly like a G6!” Osv. Amazing, amazinge greier! Og som dere sikkert ikke visste fra før av.. så er faktisk dette samplet fra en annen låt (debut singlen) som DEV har laget. Jada, hun har flere låter der ute enn denne ene. Og det er spesielt en av dem jeg veldig gjerne har lyst til å vise dere.


Altså, en låt som helt sikkert er ganske så ukjent for de aller, aller fleste. Don’t say that word er tittelen på den, og den ble faktisk lagt ut på youtube i desember 2009, som er rundt den tiden jeg fant låta på. Men jeg hadde aldri trodd at stilen hennes skulle være så veldig mye annerledes enn dette. Derfor ble jeg litt overrasket når jeg plutselig hørte henne i Like a G6, med en helt annen stil. Liksom så tøff og kul og hele pakka! Så forventer du en lignende stil på denne låta her, så tror jeg du blir skuffet. Vel.. alt ettersom, da, for den er ikke så verst skal du høre!


Og noe av det som bidrar til at jeg synes det, er at hun i denne låta har en ganske nydelig stemmestil. Jeg vet at auto-tune er brukt, men det er allikevel et eget særpreg her, som jeg liker veldig godt. Det er fint og skjørt.. og på grensen til sjarmerende, liksom til tross av teksten. Don’t say that word tror jeg er en noe annerledes electropoplåt, med en utrolig behagelig svevende flyt, og supermyk produksjon som gjør lytteopplevelsen komfortabel. Jeg liker ”ooh-ooooh-ooooh-ooh”-delen her også. Jeg liker sånne deler nesten alltid, jeg! Det er så.. veldig ofte ganske fengende, men samtidig kan det adde en skikkelig positiv variasjon til låta + sette en viss stemning til helheten. Her er det med på å lette stemningen litt, for det er litt sånn at låta er – tross beaten og produksjonen – noe nedstemt og smått innenfor et litt dårlig/lei-seg humør – og da hjelper den delen med å løfte oss opp litt, for liksom å minne oss på at den kan være hyggelig å høre på, også. Men jeg kan godt tenke meg at noen opplever det som motsatt; at det er med på å understreke alvoret i teksten. Jeg ser den..


Så jo! Det er interessant å høre henne utenfor sitt eget spekter. Hun har jo funnet seg en liten nisje i electro hop-en sin, som jeg skal vise dere noen eksempler på nedenunder her. Men Don’t say that word er uansett en ganske så fin låt! :)




Sjekke også ut debut singlen hennes!




Og den nylige sluppet musikkvideoen til Fireball. Spennende! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar