tirsdag 19. oktober 2010

En eventyrlig verden!

Hei igjen alle sammen! Da er jeg endelig tilbake igjen, etter at internetten min har vært litt ekstra vanskelig disse siste dagene, og jeg har slitt med å komme meg inn. Jeg vet ikke hva som har vært galt, men nå ser det ut til at jeg kan begynne å skrive og fikse og trikse og gjøre låtundersøkelser akkurat som normalt igjen! *synes at er godt*



Og den låten jeg skal starte opp igjen med er en type europop ballade fra 2008. Det er et spesielt tilfelle nå at jeg har valgt å vise frem to toårs gamle låter rett etter hverandre, så du vil nok ikke se noe sånt igjen på ganske så lenge nå, tenker jeg meg. Uansett så heter den svenske artisten Lisa Miskovsky, og hun har gitt ut singler og album siden 2001. Hun har vært oppe på de svenske hitlistene (sånn topp 60) mange ganger. Denne låten hennes – Still alive – ble nummer 30 på listene, men klarte i tillegg å bli kjent i USA, gjennom å være hovedsoundtracket til spillet Mirrors edge. Og man kan høre at Still alive kan være tatt ut ifra et spill, eller at låten kan være knyttet til ett, men samtidig har låta sin egen, selvstendige identitet som like godt kan fungere som/for seg selv.



Den har en nydelig pianointro med mye klang, og en deilig, episk instrumental i refrenget pyntet med sang om å være i live. Og det er spesielt denne herlige ”oooooh I’m still alive..” som frembringer en egen indre kraft i musikken som inspirerer oss til å leve. Videre kan jeg bemerke meg noen dramatiske beats som igjen understreker storheten i budskapet.



Lisa har en ganske ren og klar vokal som passer veldig godt til denne type låt. Ikke det at vokalen hennes har noe spesielt særpreg, men mykheten i den er veldig fremtredende. Og alt dette bidrar til å gi oss følelsen av at de prøver å skape en grandios stemning med låta, og det mener jeg at de absolutt klarer å skape. Det er også en låt som vokser på deg mer og mer for hver gang du hører på den. Definitivt<3







Musikkvideoen ble lagt ut på youtube den 25 november 2008, og har siden da fått nesten 1 million og 400 000 views. Den viser Lisa Miskovsky iført en vakker rød kjole i en flerdimensjonell by som senere knuses i mange små biter av glass og/eller speil og som deretter åpenbarer selve spillverdenen i Mirrors edge. Grafikken har et hint av spill, og settingen gjenspeiler også spillet innhold og konsept. På den måten har de laget i stand musikkvideoen ganske korrekt. Dessuten får vi en større følelse av frihet når Lisa Miskovsky synger frem i luften utover den store byen.




Gøyeste verslinje:


"Just sunshine and blue sky, that's just how it goes for living here."



Sterkeste hook:


Oooh I'm still aliiiiiive!



Beste øyeblikk:


Vårt første møte med det instrumentale i refrenget.




Hva synes du? :)

1 kommentar:

  1. liker låten ja, den var kjempe fin :)
    btw, ta gjerne en titt på bloggen min (:

    SvarSlett