tirsdag 28. september 2010

Newsflash: You should be positively over it!

Åjadda! Dette er kjempegodt! For igjen har jeg med meg noe snæxy electropop å vise frem til dere. Men først må jeg si at jeg egentlig har prøvd å variere låtstilene siden jeg startet å musikkblogge, men i det siste har jeg nok muligens vist frem altfor mye quirky pop. Så det er nok noe som kommer til å holdes litt mer tilbake nå utover. Så jeg har tenkt til å ta én electropoplåt nå, og så tenker jeg at jeg venter litt med disse to sjangrene. Men akkurat nå hadde jeg bare så lyst til å vise frem Soft toy emergency. For de er artige, altså!

  

Electropopgruppa fra England har siden 2008-2009 turnert kjempekjempemasse. De har vært ”supporting acts” til foreksempel Little boots og N.E.R.D, samtidig som de selvfølgelig har hatt sine egne shows. I november 2009 kom du med denne låten jeg skal fortelle dere om, som faktisk er tredjesingelen deres. Men av det andre jeg hørte når jeg søkte opp på youtube, så var ikke det like bra som dette her. Critical er faktisk er rett som det er et veldig stort hopp i kvalitet for dem.


Det er kanskje ikke så ufattelig mye å si om låta, men det er en del ved den som fanger oppmerksomheten min. Som introen hvor du først tror at det ikke skal skje så mye, men så starter refrenget med dansegulvfyllende beats, og så begynner Jen å synge.. ja, rett og slett med en skikkelig kul vokalstil. Den er litt edgy, nesten uforskammet. Og så bare digger jeg de ”oo-oooh”-delene. Det er så disco, liksom. Og så er det som om effekten forteller oss: ”stopp og lytt, bare føl musikken vibrere inni deg et lite øyeblikk.” samtidig som det adder en stilig struktur til låta. Det er mye forskjellig som skjer inne i hele Critical som på en måte lever sitt eget liv. Og det gir alt en sånn herlig, leken aura.


Og ja, låten er absolutt fengende. Den er veldig pop, men det er også noe ved den som gir den et annet, mer selvstendig preg. Som liksom gjør at den ikke kan settes i samme ”bås” som alle de andre poplåtene. Bandmedlemmene har altså sitt eget rom, hvor de får servert sine egne, kule drinker.

Teksten er også veldig gøy. Og direkte, men det er der sjarmen ligger. Hun synger tydeligvis om å ha slått opp med en fyr, og forteller han at han nå bare ”critically wasting your time” og ”you should be positively over it.” Det er en frisk og frekk holdning til alt sammen, syns jeg! Det er også veldig interessant hvordan hun gir låta enda mer karisma og karakteristikk gjennom måten hun legger trykk på konsonantene + uttaler stavelsene i ordene på gjennom låta. Det er nesten som om flyten et lite sekund stopper opp akkurat når hun spesielt ved det siste ordet i refrenget legger mest trykk på aller siste stavelse. Som i ”positively over IT”. Og apropos dét, så liker jeg veldig godt at hun i bridgen bare synger ”positively over it.. positively over it”. For det er så deilig at de holder den lenge der. Mmm<3





Musikkvideoen ble lagt ut på youtube 11 september 2009, og har siden da fått rundt 250 000 views. Den er også ganske så passende i forhold til stilen til låta. Det er den perfekte blånynanserte belysningen, det riktige locationet, den kule koreografien. Også syns jeg selv at låten passer best til fokuset på at bandet spiller låta der og da. For det gjør at alt sammen handler mer om musikken, og i dette tilfelle er det positivt, for spesielt vokalisten og måten hun synger på er veldig i fokus, og da er det godt å bare ”se” det. Samtidig har jeg også selvfølgelig lagt merke til at musikkvideoen har et sterkt klimaks i både den energiske solo-dansingen hennes, og alle disse glitrende konfettiene som regner ned over dem når låten når sitt høydepunkt.

Husk også at dette er en låt du bør høre på med høyt volum, da! Da er den skikkelig digg! ;D



Gøyeste verslinje:

"You're critically wasting your time!"


Sterkeste hook:

You should be positively over it!


Beste øyeblikk:

Første gang man hører setningen: "You're critically wasting your time!"




Men hva synes du? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar