tirsdag 14. september 2010

Nammm! Mitt nye favorittband!

Hei igjen, alle sammen! ;D Jeg har ikke vært her for å legge ut ny musikk siden forrige fredag, jeg vet det.. og det kan jeg forklare først. For på lørdag, så var jeg faktisk på en barneskole-reunion (What? Ja, det var kjempegøy!), og da kom jeg ikke hjem før rundt 06:00 neste morgen, så jeg sov for det meste bort hele søndagen. Mens den tiden jeg hadde å bruke på når jeg først var våken da, var lekser for neste dag. Du skjønner, på mandager har jeg japanskkurs – så det var veldig viktig for meg å gjøre ferdig disse oppgavene innen den tid. Deretter kom mandagen, hvor jeg var på dette kurset, og senere den kvelden hadde jeg egentlig tenkt til å legge ut et nytt låtinnlegg til dere, men jeg fikk rett og slett ikke tid. Og det jeg nå gjerne ønsker å gjøre litt for å veie opp for dette, er å skrive et større innlegg hvor jeg presenterer for dere et band jeg muligens kan kalle mitt nye favorittband! Så det er bare å glede seg altså! ;D

   
 

Le Kid er navnet på denne nye gruppa. Den består av tre jenter, og to gutter – hvorav tre av disse lenge har jobbet som låtskrivere for store, svenske popartister som Agnes, Velvet, BWO, Alcazar, Eric Saade etc. Og det at alle disse selv samlet seg for å lage en ny popgruppe er bare i utgangspunktet helt rått og perfekt. Jeg liker virkelig godt alle disse nevnte artistene, spesielt Velvet og BWO. Så når jeg fikk vite dette gledet jeg meg stort til å høre mer av låtmaterialet deres for å se hva det er de har å by på.

Og det de har skapt sammen her overgår absolutt alle forventningene mine. Den aller første låten jeg hørte, var Mercy mercy. På den tiden visste jeg ikke faktisk ikke hvem disse låtskriverne var, eller hva de hadde i porteføljen sin. Men når jeg fikk vite det, ble jeg ekstra begeistret!


Mercy mercy
er så fengende! Definitivt megafengende! Og bare den introen der, hvor de synger som heiagjengledere; ”We aret he L-E.. the K-I-D, we are the thing your mama ever wanna see” får meg så ufattelig godt igang, liksom! Det er så selvsikkert og nesten på randen til å være opprørsk, men allikevel sier de det med en sånn naturlighet som forteller oss at det er helt i orden å ha det kjempekjempegøy!


Musikkvideoen for låten er også ganske gøy. Den viser at de har sin egen stil, og det er enklere å få følelsen av hvilket uttrykk de har. Jeg ser et konsept som godt kan beskrives som modent quirky, sukkersøt marinepop. Det er en kreativ musikkvideo med morsom dans, karismatisk stemning, litt sånn retrolykkelig lett bris av ambisjoner. De har et dyktig talent for pop, og dette er kun et ”her-er-vi!”- framstøt. Dette er glad, sommerklar pop på sitt beste!


Neste låt heter Telephone, som ikke har like store hooks som Mercy mercy – eller som har like sterke hitkvaliteter, men som absolutt er verdt å få med seg. Jeg leste i et intervju med Le Kid at de faktisk ønsker å utgi en plate kun med låter som kan klassifiseres som hits. Altså, at ingen av låtene på den nye cd’en skal være sånne låter som bare er der for å fylle plassen, liksom. Og det er en god filosofi. De aller største artistene gjennom tidene – som Michael Jackson, Elvis, The beatles, Madonna etc. Har hatt en slik mentalitet. Men det er jo det som fungerer også. Aldri har jeg skjønt hvorfor noen artister VIL lage kun en eller to låter som kan være singler (eller hits), hvorpå resten av albumet rett og slett er svakt og nesten unødvendig. Da er det tydelig at de bare vil ha pengene, og ikke genuint sett ønsker å gi oss publikum låter vi virkelig kan ha glede av. Uansett, hør på Telephone, du! Kos deg :)


Er det en låt jeg veldig gjerne skulle ha vist dere med en gang, så hadde det vært Escape. Det har nesten blitt en av mine favorittlåter, og kan være å høre på hjemmesiden deres. Her! Der får dere også mer informasjon om dem, og der skjønner du nok også hva som gjør Escape så ufattelig episk. Det er av og til vanskelig å beskrive med ord, så den tror jeg skal snakke for seg selv. Det klarer den helt fint.

Men nå har vi kommet til selveste crème de la crème! (haha, veldig klassisk sagt men!) Denne nyeste singlen deres er helt utrolig. Og inne i dette neste kapitlet deres.. eller denne neste ”popkaken” deres, har de blandet inn absolutt alt jeg til nå har likt ved låtene, stilen, soundet og uttrykket til Le Kid. For We should og home together er så ekstremt fresht! Versene er glade og frie, mens refrenget er uimotståelig lykkelig! Jeg elsker ”ooh-oh oh-oooh!”-elementet! Og jeg elsker at vi blir gitt stor lyst til å få være med å synge, spesielt i refrenget. Dette er eksotisk, superfriskt og sommerlig de luxe!












I denne musikkvideoen fortsetter de også med det sukrete marinetemaet sitt. De holder på konseptet, og gjør samtidig musikkvideoen like verdt å se som å høre på selve låten. Koreografien er så gøy å se på. Klærne deres er så stilige, stemmene deres er helt nydelige. Og både lyd- og bildekvaliteten er helt fantastisk klar! De viser at de tilfører noe nytt til popverdenen, og de viser at de rett og slett er ”here to stay!” Aaah, jeg blir helt gæ’ærn. Nei, jeg får helt dilla! Bra ord det, veldig dekkende. Dilla, dilla, dilla<3 "Weee shooould goooo hooooome togheter!” "Ooh-oh oh-oooh!” *synger og danser*


Denne singelen kommer ut den 27 september i Sverige, men når de etter så lang tid har tenkt til å utgi en plate, er ennå ikke 100 % sikkert. Det ser ut til å være en gang tidlig i 2011. Dog, fans har ventet lenge på at noe skal skje, for ting har faktisk skjedd ganske tregt. Musikkvideoen for Mercy mercy kom ut i fjor sommer. Juli 2009, ca. Og de har først nå kommet ut med neste video for deres neste singel. De er jo tydelig helt fantastiske, og det er fullt mulig (og ser sånn ut) at både dem og plateselskapet deres venter litt med denne ordentlige introduksjonen av Le Kid for hele verden. Eller, de har faktisk startet litt på sitt inntog akkurat nå, og det kommer forhåpentligvis.. mer troligvis, da til å ta helt av? Håper det. Uansett så spilles de nå på svensk radio, og så fremførte de på Stockholm pride festival, og har vært på svensk tv i programmet Sommarkrysset. Ja, Le Kid har noe godt på gang her, altså. Og det er noe sånt som fortjener oppmerksomhet. Noe sånt fortjener massevis av fans som faktisk kan kjøpe det herlige de har klart å skape. Jeg gleder meg veldig til den dagen kommer. Jeg gleder meg kjempemasse!

2 kommentarer:

  1. Epic fail! Så ikke før nå at jeg ikke la ut musikkvideoen til We should go home together! *sukk* er det mulig? :P

    SvarSlett
  2. Nice, masse bra musikk der.

    Elsker designet ditt :D

    SvarSlett