torsdag 16. september 2010

Martine Marbel gir oss samfunnsengasjert, norsk quirky pop!

Nå syns jeg det nesten er på tide å få inn noen norske artister! Og Martine Marbel er en slik norsk artist som definitivt fortjener litt mer oppmerksomhet. Jeg fant henne via youtube i mars, og har sett frem til å høre mer av henne siden. Nå har den nyeste singelen hennes Fix this kommet ut, og den beskriver hun som en sommerlåt. Det er ikke den låten jeg skal fortelle dere om, men den er absolutt verdt å sjekke ut i samme slengen. Linken til låta er knyttet til låttittelen, og hvis du liker noe av det hun har laget, så synes jeg at du kan kjøpe det. Hun er en ny artist som trenger all den støtten hun kan få! :)


Ja, er enig i at dette nesten er selvmotsigende.. men låta er særegen, samtidig som den innehar visse kvaliteter som ligger i den lilla, turkise og også gule fargen.

Martine Marbel framførte på Krem nasjonal mot slutten av februar, og har opptrådt på Rådhusplassen. Jeg vet også at den første singelen hun kom ut med (”Soul searching”) har blitt spilt mye på Nrk P3 da den fra aller første stund ble B-listet. Hypocrisy har jeg for øvrig hørt på NRJ, men jeg savner litt mer oppmerksomhet rundt nettopp denne låta, for den burde kunne slå litt bedre igjennom enn den har gjort til nå. Jeg mener, det er så vidt noen bloggere som har skrevet om henne. Det er få intervjuer som har blitt gjort, annet enn et par i 730.no og ett i Sandefjord blad (men kun fordi hun er derfra, og fordi lokalaviser som regel har lite å skrive om?). Dessuten har musikkvideoen til låta kun fått 2,883 views. Den er søren meg på engelsk, og hele verden er for dens føtter etc. Den fortjener mer! Kom igjen nå, send den videre hvis dere kjenner til noen som kan like dette. Og jada, jeg skal gjøre min del. Dette låtinnlegget er første steg. Andre steg er å introdusere henne for noen kanaler i det utenlandske farvann. Det skal jeg nok klare å gjøre. Jeg svømmer allerede rundt i den. Og tredje steg avhenger ikke bare av meg. Det er dere også, det. Å introdusere henne videre, overalt. Kanskje på egen blogg? Ja? Kjempefint!
Sånn. Da kan vi gå videre! ;D


Teksten til denne singelen forteller hun at viser et større samfunnsengasjement enn det hun har skrevet tidligere, og at låten samtidig er veldig personlig. Vi får høre at det er fred i verden, men ikke fred i hjemmet. At det liksom er der det burde starte, og så proklamerer hun at dette er hykleri. Så hun fremstår som litt opprørsk, men samtidig gjør det hele ganske hyggelig. Det kan jo han effekt i at vi blir oppfordret til å se nyansene i uttrykket hennes. Allikevel, stilen til Hypocrisy har jeg sett blitt beskrevet som litt forskjellig. At det har litt jazz, soul og RnB feeling. Og at det er moderne pop med en klype attitude. Jeg syns derimot at den er leken, interessant og fengende. Leken fordi låta endrer seg fort og litt uforutsigbart. Interessant fordi hun har sin egen musikalske stil som jeg jo finner litt sånn sjarmerende. Og fengende fordi jeg synger med, og mens jeg gjør det så pleier som regel hodet mitt å vinge fram og tilbake. Og det meste av dette er beskrivelsen på en låt som jeg rett og slett vil kalle for quirky pop. Japp! Enkelt og greit quirky pop. Norsk quirky pop! Stilig, hva?! ;D




Gøyeste verslinje:

"Someone please call 911, cause I've got more than one man down."


Sterkeste hook:

This is HYPOCRISY!


Beste øyeblikk:


Oppbyggingen til siste refreng. Dette her: "This is hy-poc!.. la-la-la.. This is hypocrisy!"





Hva synes du? :)

3 kommentarer:

  1. Her er forresten artiklene jeg har funnet frem til:

    http://www.sb.no/kultur/gir-mye-av-seg-selv-1.1103379

    http://730.no/musicitem.aspx?newsId=4187

    http://www.730.no/musicitem.aspx?newsId=5212


    Her er også bloggen hennes!

    http://martinemarbel.blogspot.com/

    SvarSlett
  2. Sant det, den glemte jeg å skrive om. Enig i at den er kul ja! ;D

    SvarSlett