tirsdag 24. august 2010

THIS.. IS EPIC!

God natt alle sammen! =) Jeg er visst den eneste som er våken, tenker jeg. Men jeg liker å skrive på natten. Det er sant. Det er liksom da jeg har mest å gi. Da alle fremtidsplaner, idéer, tanker, følelser og dette sterke musikkengasjementet inni meg kommer ekstra frem. Og når jeg ser igjennom låtutvalget mitt for musikkbloggen, hender det at jeg kommer over låter jeg ikke har hørt på lenge – og da blir jeg glad – for jeg begynner med en gang å lytte ekstra godt og lenge på låtene etter at jeg har skrevet om dem. Det ligger nok noe i det at jeg har dedikert så mye til akkurat denne ene låta. Sett på den fra mange vinkler, lyttet mer oppmerksomt etter, prøvd å oppleve den både i og utenfor meg selv. Så legger den seg sånn litt ekstra nærme hjertet mitt, liksom. Og neste låt er definitivt en av dem. Jeg er og blir kjempeglad for at jeg fant den frem igjen! =)


Nicole Holness heter neste artisten vår, med debut singelen sin Epic. Hun er faktisk tv vert for Mtv Live i Canada, og har en tidligere musikkarriere i Urban/RnB gruppa X-quisite. Jeg youtuba dem nettopp opp, og tror ikke helt at du trenger å gjøre det samme. Var ikke så altfor mye å hente der. Sassy thang var litt fengende. Og No regrets var søt, liksom – men det er langt, langt ifra kvaliteten som Epic innehar.


Låta hennes har en helt herlig intro! For når hun med selvsikker ro proklamerer – ”This.. is epic!” – settes bare standarden. Det blir episk. Det blir nesten eventyrlig. Sånn som en elektronisk blomst stråler hun i sin egen lille drømmeverden. Bare lytt til måten hun synger på. Med ganske så myke vokaler omsvøpt i teknologi tar hun oss med inn i de komfortable versene. Og så kommer refrenget. *lukker øynene og lytter til* For du vet, der Love generation slipper løs et discoladet fyrverkeri med elementet ”da-da da-da-da-da-da!” så tenner Nicole et glitrende og porøst stjerneskudd med sin versjon av samme element. ”La-da-daaa La-da-daaa La-da-da-da-daa-daaa” – som har/er en veldig god sing-a-long-tune også.


Teksten er for øvrig ganske enkel å lære seg. Det er mye som kommer igjen flere ganger, og det er egentlig veldig lite som faktisk blir sagt her, men det er også litt av det som er det poetiske ved denne låta. Ikke det at betydningen av teksten er så veldig original og revolusjonerende, men heller det at alt da blir forsterket gjennom måten teksten blir sunget på – og at det slik sett blir mer komfortabelt/lettere å sette seg inn i det som blir sagt. Og du trenger egentlig ikke å ”sette deg inn i” alt heller. Det kommer til deg. Det bare.. strømmer inn =)


Musikkvideoen til singelen ble lagt ut på youtube i august 2009, og har siden da fått i underkant av 60 000 views. Jeg personlig synes at den fortjener mye, mye mer enn dette. Den fortjener å bli promotert verden over, komme på radio i de største musikknasjonene osv! Men det kan jo hende at den ikke er kommersiell nok? Eller at apparatet bak henne ikke har vært stort nok? Eller at hun rett og slett ikke har noe annet materiale som støtter opp om en sånn låt? Uavhengig av grunn så er denne en skjult, episk låtperle som er verdt å ha i musikksamlingen sin!

Epic
har jo en litt unik sound. Det er det bare å innrømme med en gang. Låtstrukturen er interessant, vokalen, mengde tekst – og dette med at refrenget kun består av ”la-da-da”-elementet. Så kommer klimakset. En slags eksplosiv energi i en allerede harmonisert stemning. Det er liksom helt perfekt, det! Epic er en vakker låt, helt nydelig å høre på. Og jeg blir helt øm inni meg, nesten jeg. Av å høre på den.

Nam, nam..





I musikkvideoen brukes de samme lyseffektene som i Shine 4 U, og den er absolutt fortsatt effektiv! Wow som det gir visuelle smaksopplevelser! Utrolig fancy er også de skinnende klistremerkene (?) hun har på venstre siden av panna. Og litt senere i videoen har hun noe gulløyenskyggegreier på begge øynene. Fin touch. Samtidig har hun jo ganske stilige outfits, spesielt i introen men også gjennom mesteparten av musikkvideoen. Ikke det at jeg generelt sett pleier å være kjempeopptatt av disse tingene, men det er av og til verdt å merke seg, for det har noe å gjøre med det artistiske uttrykket.

Jeg liker også disse gangene hun driver og går i. De er rett og slett innredet i tråd med alt annet ved låta, henne og resten av videoen. Rent, pent, selskapelig og strålende.



Gøyeste verslinje:


"This.. is epic!"



Sterkeste hook:


”La-da-daaa La-da-daaa La-da-da-da-daa-daaa”


Beste øyeblikk:


Når hun synger; "Being in love.. being sooo in love."



Nicole Holness - Epic




Hva synes du om låta? Stem gjerne under her! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar