onsdag 11. mai 2011

Norske musikkoppdagelser 6: Boogie på boogie!

Dette er det sjette låtinnlegget med norske artister som tema, og neste introduksjon blir sannsynligvis den siste i rekken med dette temaet. Foreløpig, that is. Finner jeg noe mer, så kommer jeg selvfølgelig til å vise artisten/e frem for dere, og dele mine tanker og opplevelser rundt musikken de har skapt for oss. Det har vært artig å skrive en god del om norske artister som ikke enda har funnet stor suksess, men som av flere grunner allikevel fortjener å bli lyttet til. Jeg håper virkelig at dere har funnet noe dere liker blant disse også.

Og nå som jeg har fått prøvd ut dette temaet her, kan jeg benytte anledningen til å fortelle deg at jeg har ganske mye mer opp my sleeve. Jeg har faktisk planlagt temaer eksklusivt dedikert til musikk fra spesifikke land – og i spesifikke språk. Utgangspunktet er i all hovedsak fortsatt å introdusere dere for artister og musikk dere mest sannsynlig ikke har fått høre om, og som dere kan oppdage å like ganske godt. I tillegg får jeg jo uttrykt min kjærlighet for musikk i annet språk enn norsk, svensk, dansk og engelsk – og dere får helt sikkert oppdaget mye variert, interessant og spennende blant alt det jeg har funnet frem. Det skal i hvert fall være 10 låter for hvert land/språk, og blant noen av landene/språkene/sjangrene jeg har funnet frem nok materialet for kan jeg nevne koreansk pop, japansk pop, fransk popmusikk, tysk popmusikk og låter på både spansk, russisk, finsk, albansk, polsk og nederlandsk. Alt er selvfølgelig innenfor fargepopspekteret. Og før du spør eller hvis du lurer, så kan jeg svare at dette absolutt har tatt kjempelang tid å finne frem til. Men det er verdt det. Veldig verdt det. Så jeg håper du fortsetter å lese bloggen videre. Du har mye å se frem til ;D



Men ja! Det er på tide med den neste, norske introduksjonen. Snobe er navnet og består av medlemmene Marius Beck og Theodor Anton – begge tidligere medlemmer av gruppa Ess i ermet (om du ikke kjenner dem igjen, så MÅ du sjekke ut låta Dette er livet. En herlig sommerlåt! :) ) De hevder at de har holdt på seriøst med musikk i ca 3 år, studerer ved siden av musikkproduksjonen (de lager en del låter for russen også) og har David Guetta som favoritt-DJ. Marius og Theodor følte i hvert fall på tross av suksessen med Ess i ermet for å gjøre noe helt nytt, så de grunnla Snobe. Nå lager de hip-house på norsk og låta Boogie er den jeg så veldig gjerne har lyst til å vise dere.



For Boogie eier en kul stil ikke mange andre norske artister bruker. Snobe har i likhet med Antoinette funnet sin egen nisje, syns jeg. Vi kan gjenkjenne smaken av annen norsk hip-hop der, men forskjellen er allikevel ganske fremtredende. Strukturen virker nesten ikke-eksisterende, for alt pågår i raskt tempo nesten uten stopp. Det er spontant effektivt. Kult, småcrazy og full av uforutsigbar, frisk energi.


Se i musikkvideoen. Det at mange jenter blir invitert med på å synge i det jeg håper er refrenget understrekes det faktum at låta er lett å like, at låta ikke krever særlig mye av deg på tross av sitt aktive uttrykk, og at ordet ”boogie” – og spesielt ordene ”boogie på boogie” satt etter hverandre bare skriker etter oppmerksomhet. Den oppmerksomheten får den også. Det er veldig lett å like, lett selv å ville synge med på og lett å bli ekstremt fenget av. I tillegg poker den hjernen din på just the right spots. Låta har en sånn en konstant fengende godstemning ved seg. Den føles samtidig nesten eksklusiv, og hele denne ville karismaen virker så brusende uanstrengende at jeg ikke klarer annet enn å bli fascinert.

Selv om jeg samtidig merker at guttene kanskje ikke har altfor god erfaring med slike musikkvideoer, fremfører de låta med riktig laidback, men partybevisst karakter. De klarer seg veldig greit, og jeg synes at musikkvideoen fremhever alle kvalitetene til låten på en ganske god måte. Det er dans, flørt, attitude, stil, dyre klær, eksklusive drikkevarer og bombastisk feststemning. Very nice!

Find the boogie below!




Gøyeste verslinje:

"Drikk opp den shotten og kom å boogie på boogie med meg!"



Sterkeste hook:


Boogie på boogie!



Beste øyeblikk:


2:50-3:05!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar