lørdag 9. april 2011

Norske musikkoppdagelser 2: Kvinnelig og søt popmusikk!

I dette innlegget vil jeg introdusere dere for to, kvinnelige norske artister med blondt hår og søt musikk å by på. Maria Mohn, som utviklet sitt artistiske jeg og sin musikk i Oslo, og Ingeborg Selnes som fant sitt musikalske jeg i Bodø. Begge lager popmusikk, men på forskjellige måter og plan. Maria Mohn synger på norsk. Ingeborg Selnes på engelsk. Begge har imidlertid album ute som kan fåes kjøpt på Platekompaniet.no. Ingeborg ser ut til å ha kommet litt lenger inn i musikkbransjen enn Maria Mohn, for det var uhyre lettere å finne informasjon om Ingeborg enn om Maria. Dessuten lurte en journalist på om ikke Ingeborg Selnes kanskje kunne overta etter Bertine Zetlits. Selnes samarbeider også med produsenter som kan linkes til blant annet Ingrid Olava, Lykke Li, Kelly Clarkson og The Veronicas. Kan hende jeg vurderer litt for raskt her, altså. Det er andre faktorer å ta hensyn til også. Hvem de vil nå med musikken sin og hvor langt de selv ønsker å komme, bør foreksempel ha en god del å si. Jeg tror for øvrig begge er godt kompetente og erfarne musikere. De låtene jeg vil vise dere fra disse to kvinnene er forresten de eneste med musikkvideo. Jeg tror stilen deres varierer mer enn jeg viser dere her, men jeg har rett og slett ikke hørt på alt de har av låtmateriale ennå.





Maria Mohn har én musikkvideo ute. Låten hennes heter Et bedre sted og er egentlig ganske så søt. Den er veldig lett å forstå seg på, og budskapet kommer ganske så godt frem. Den gjør ikke så veldig mye ut av seg, og du kan ikke danse så veldig mye til den. Der kompenseres det nok mer med at man kan nynne til den, for hun har lagt inn en sånt ”du-ru-ru-ru-tu du-ru-ru-tu” sekvens som man både kan nynne og plystre til. Det liker jeg. Og teksten er verdifull, stemmen hennes fin, og musikkvideoen artig. Den kler henne og konseptet ganske godt. Det beste øyeblikket der er egentlig når paraplyen bare forsvinner. Hehe! Musikken kan i hvert fall bare best beskrives som veldig lett og hyggelig. Ja. Veldig lett, hyggelig og positiv!








Ingeborg Selnes har to musikkvideoer ute. Den ene låten hennes heter Elephant og musikkvideoen til den er nok den aller mest profesjonelle av dem jeg vil vise dere i dag. Den er kreativ, litt mystisk, gøy, rar og litt glad. Akkurat som låta, egentlig. Den er i tillegg på grensen til fengende. Eller så er den faktisk fengende, men på en veldig uforutsigbar måte. For tempoet varierer veldig. Det er nesten litt for uforutsigbart, og jeg er ennå usikker på om dette er en positiv ting eller en litt irriterende ting. Jeg liker uansett låta, og det er mest fordi hun synger på en så artig måte, og synger ordene og fremfører alt sammen litt sånn quirky og spesielt. Det liker jeg. Det viser særpreg. Noe annet er også det at du ikke kan unngå faktisk å lytte til låta. Settes Elephant på i bakgrunnen, krever alle låtas elementer at du vier oppmerksomhet til dem. Bare hør på pianospillingen, for eksempel. Og måten alt sammen plutselig stopper opp og så fortsette igjen på en helt annen måte. Hmm. Ja, du kan få lov til å vurdere det selv :)


Og så kan du sjekke ut disse låtene Ingeborg synger med på. De er i en helt annen musikalsk verden, men like verdt å sjekke ut!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar