lørdag 21. august 2010

Canadisk tvillingduo danser dansen og skinner for deg! ;D

Neste låt på lista er en låt jeg har hørt mye på. I hvert fall på starten, når jeg først fant den. Jeg husker jeg var skikkelig hekta på den. Lenge! Og det var i den perioden hvor jeg kanskje lette mest etter ny og ukjent musikk. Jeg satt faktisk oppe dag og natt inne på youtube for å finne det neste store! Og denne var en av de låtene jeg fant helt selv ikke lenge etter at den var opplastet inn på youtube for første gang. Jeg tror det var slutten av juni/starten av august 2009 – og den ble lastet opp kanskje en eller to uker før jeg fant den. Da hadde den bare rundt 3000 views, mens det samme youtube-lydklippet nå har fått over 121 000 views!


Duoen kaller seg ukreativt nok Carmen and Camille, mens låta heter Shine 4 U. Den er veldig øyeblikkelig. Så liker man den, så liker man den med en gang. Gjør man ikke det, så kommer man heller ikke til å like den senere. Den gir liksom alt med en gang. Og for de – i hvert fall meg – som likte den så godt fra starten, så varer det en stund. Jeg har i hvert fall aldri sluttet å like den så sterkt. Og det er faktisk ikke sånn at jeg blir lei av å høre den selv om jeg har hørt på den sammenhengende en hel kveld heller. Det eneste som stopper meg fra ikke å høre mer på den, er all den andre gode musikken som finnes her i verden.


Shine 4 U er en ganske energisk pop rock låt. Men samtidig har den sånne rolige, avslappede deler i seg. Det er en kontrast i farten fra versene til refrengene, og det er noe av det jeg liker så godt ved den. Litt som en kameleon endrer den seg i fart og energi i tillegg til hele lydbildet sitt. Du hører at det er få instrumenter som er brukt, noe som gjør låten ganske ren. Dette gjør også at det mye mer behagelig å lytte til. Kontrasten i bruken av instrumentene fra versene til refrenget gjør det også relativt merkbart.


De har samtidig brukt ganske enkle, men gode triks i forhold til pianoet og denne opptrampingseffekten. Som når man teller opp til starten av en låt ved å si ”Og en! Og To! Og en-to-tre-fir!”. Der ligger denne spenningen i luften hvor man føler at det kommer noe stort like etter – eller noe kjempekjempegøy. Det er akkurat sånn. Det er DEN effekten det gir. Mesteparten av tiden. Og det nyter jeg. Det er også en kontrast der når det gjelder uttroen og introen. Der introen er spennende og suger deg innover, slipper uttroen deg lett og behagelig fri igjen.

Låten har en veldig lett tekst både å huske og å synge selv. Uttrykket teksten gir er også veldig direkte og beskrivende samtidig som det passer godt til de delene av låta hvor det forskjellige innholdet kommer frem. I verset synger de om å se noen ”across the room”, og at dette vakre øyeblikket fryses fast som en viktig opplevelse. Der er musikken roligere, mens det i refrenget bryter løs i lysten etter lidenskapelig dans! Og det er akkurat der de synger ”I wanna dance the dance” og ”I wanna get you on the dancefloor!” at man mest har lyst til å danse. Og wow som musikken åpner for det. Så utrolig godt!




Musikkvideoen er pen. Stilig og mystisk intro. Litt surrealisme blandet inn med en intim, men kraftig konsertopplevelse. Jeg liker også måten de har redigert inn alt dette lyset på (Shine 4 U!). Det er lyset der sammen med klærne deres faktisk som gir meg opplevelsen av at dette er ganske nytt. Noe 2010, liksom!



Gøyeste verslinje:

"And if it's all right, I wanna get you on the dancefloor!"


Sterkeste hook:

"Tonight! I wanna dance the dance!"


Beste øyeblikk:

Det må være det nest siste refrenget. Den med bare beaten og en fiolin i bakgrunnen. Kjempeherlig opptakt!


Carmen and Camille - Shine 4 U



Stem gjerne under her for å gi din mening om låten! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar