lørdag 5. februar 2011

Episk musikk fra New Zealand!

Når noen en sjelden gang spør meg – etter å ha fått høre om min enorme, sterke interesse for musikk - om hvilken låt som er min favorittlåt, så svarer jeg at jeg ikke har kun én låt som er den aller, aller beste for meg. Og det er fordi jeg opplever at veldig mange låter har like stor innvirkning på meg, men på forskjellige måter. På den annen side føles det urettferdig å vurdere alle låter på lik linje, liksom uavhengig av sjanger. En electropoplåt skal ikke helt sammenlignes med en pop rocklåt, for eksempel. De er forskjellige, har forskjellige kvaliteter, defineres på forskjellige måter, engasjerer ulikt, og kan vekke annerledes følelser. Men selvfølgelig kan jeg oppleve å nyte noen låter et hakk sterkere enn andre. Men jeg liker best å kåre en vinner (eller flere) i en og en sjanger. Det er for meg mest rettferdig og riktigst. Så.. nå skal jeg gi dere et eksempel på en låt som har vunnet meg helt over hva angår alternativ musikk. Eller mer nøyaktig; alternativ rock/electropop. Der er dette min desiderte favoritt!


Men først littebittegrann om bandet. De kaller seg The Naked and Famous og kommer ifra New Zealand. De har blitt nominert av BBC til ”Sound of 2011”. Young blood er deres andre single og deres absolutte mest suksessfulle. Den gikk rett inn på førsteplassen på hitlistene i New Zealand og ble der i 12 sammenhengende uker.

Og ikke uten grunn, syns jeg. Young blood er AMAZING DE LUXE! Den går liksom fra masserende og sjelfullt til eksplosivt, episk og pompøst. Hele tiden med et indre budskap om det unge, nysgjerrige, utforskende liv. Hvor dette unge lidenskapelige drivet i oss skal få lov til å samhandle med verden på vår egen måte. Hvor vi bare lever.. totalt.. i en fri verden. Dette er sterkt, syns jeg. Sommerlig, drømmende. Og så har den et så utrolig kult riff som går igjen. Ufattelig fengslende. Dessuten er vokalisten så fremtredende og uendelig. Fantastisk. Og så er teksten så innmari smart og livsinntrengende. Låta har vokst på meg helt siden jeg hørte den første gang, og jeg klarer rett og slett ikke å bli lei den. A golden masterpiece, this is.



- Alisa Xayalith og Thom Powers. Den kreative drivkraften i bandet! :)

Musikkvideoen er også ganske så passende i forhold til alt jeg har forklart. Verden er åpen. Menneskene frie. Følelsene og drømmende så store, sterke, engasjerte, lidenskapelige… *ser utover landskapet og bare smiler bredt*

Jo! Og en aller siste, riktig beskrivelse av låta Young blood.. funnet i en annen blogg: “This is a perfect way to uncork the summer and jump into the lake/pool/ocean/pond/mud-wrestling-pit/quicksand/body-of-liquidness!” Haho :)





Gøyeste verslinje:


"The bittersweet between my teeth."



Sterkeste hook:


Yeaaah, yeeaah, yeeaah, yeeaaaah!



Beste øyeblikk:


"Can you whisper"
-sekvensene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar