mandag 8. november 2010

Mer electropop: Gaby fremfører sitt eget show!

Hei igjen, alle sammen! Beklager at jeg ikke har vist dere noe mer musikk siden torsdag, men jeg har vært bortreist, og har liksom ikke hatt muligheten til det. Håper dere ikke har gitt meg helt opp, da! Og jeg skal prøve å vise dere noe ny musikk hver dag fremover. Men bare husk! Om jeg ikke har skrevet opp et innlegg dedikert til en artist og låt her inne, så kan det alltids hende at jeg har postet ny musikk på facebook-siden. Der pleier jeg faktisk å legge ut ny musikk ganske ofte. Og liker du noe her inne, kan det absolutt hende at du kommer til å like alt det andre jeg legger ut der, også. Så det kan være verdt å like Farge!pop!-pagen, dere! :)



Uansett! Gaby her er en ny, svensk artist med oppvekst i Frankrike, og om du sjekker ut hjemmesiden hennes så finner du ut litt mer. (link herfra!). Og der står det at moren hennes er en kjent sanger, at faren hennes er en bestselgende forfatter, og at søsteren hennes er musiker og komponist. Ikke har jeg klart å finne ut av om hun faktisk er fullblods svensk eller fransk, eller navnene på disse familimedlemmene, men méd en sånn ambisjonsrik og kreativ familie er det kanskje ikke så rart at hun har utviklet seg i den retningen hun nettopp har gjort nå.


Gaby har utgitt to singler hittil (som jeg skal fortelle om i denne posten), men skrev sin første låt som syvåring og jobber nå med sitt debut album. Inne på hjemmesiden hennes får du også høre utsnitt av enda flere låter, så du kan vurdere litt om det faktisk er verdt å vente på. Litt småirriterende at du ikke får bestemt når musikken skal starte/stoppe, men når det gjelder musikken vi får høre, er førsteinntrykket at kvaliteten ikke holder samme nivå som My show og Break it up, som jeg er veldig stor fan av. Og disse to låtene står oppført som blant annet dance/pop og electronica, men jeg plasserer det på electropop + ren pop, jeg. Føler de passer best der og sånt.



Men ja! Over til den første låten. My show, som kanskje kommer litt tregt i gang, men hvor refrenget definitivt er verdt ”ventningen”. Ikke det at jeg selv ser på versene som unødvendig fyll, liksom. Men jeg har fått det inntrykket gjennom andre personer jeg kjenner og slikt. Jeg liker alt i låta, jeg da! Og det er spesielt dette brusende soundet og beaten som trekker meg inn. Også fremfører hun My show med en litt småedgy og tøff attitude – som ikke er spesielt feminin, vel og merke – men som jeg syns er kul. Holdningen hennes fenger, altså. Utenom dette har låta potensialet til å vare en stund (at det skal mye til før du blir lei av å høre på den) men du må nok høre på låten et par ganger før den når inn til deg.



Break it up har ikke samme überfengende og dancy refreng, men har til gjengjeld sterkere vers, som holder på oppmerksomheten hele tiden. Refrenget er øyeblikkelig, stort, langt og eksplosivt. Med låta følger en artig og litt fargerik musikkvideo, hvor de poengterer den overraskende energien i refrenget ved plutselig å spille høyt på en tuba foran helt intetanende mennesker som driver med helt dagligdagse, kjedelig ting. Her får vi også sett hvor flink Gaby er til å føre seg som artist, og stilen hennes kommer ordentlig frem i lyset. Nice! Jeg liker også spesielt godt hodebevegelseskoreografien i den selvsikre bridgen. Der de digger hodene sine frem og tilbake. Hoho, får skikkelig lyst til å gjøre det sjæl! ;D

3 kommentarer:

  1. Glemte å sette inn linken til hjemmesiden hennes! Her er den :)

    http://www.gabymusic.com/

    SvarSlett
  2. SV: Har faktisk vert innom bloggen din før, og tusen takk for tilbakemelding. Kjekt å få vete ka folk vil ha meir av, og ka dei likar med bloggen min fra før av ! :)

    Wow, såg også at du har meg på "Andre norske musikkblogger" det blir nesten så eg må linke til din blogg også no. Hehe :D

    Ser du blogga på blogspot. Eg har hatt det problemet at eg ikkje kan ha så mange artista/band på kategorier som eg gjerne kunne ha ønska. Er det ubegrensa på kor mange du kan ha under kategori her? Synest du det er greit å drive musikkblogg på denne platforma? (no blei det mykje spørsmål, men har hørt ein del bra om blogspot so).

    SvarSlett
  3. Du kan kontakte meg på emma_lovise@hotmail.com

    SvarSlett