tirsdag 31. august 2010

Opplevd utroskap eller svik? Her er den riktige låtmedisinen for deg!

Nå er det igjen på tide å fyre opp ting litt! Etter tre låtinnlegg som har fått deg til å slappe mer av, er det på tide å reise seg opp for en fortjent energiboost! Og endelig har jeg fått til litt mer dance pop igjen! Artisten heter Samantha (Malmgren) og var med i Idol 2006 i Sverige. Etter det fikk hun platekontrakt med TMC entertainment Nordic, og gir nå (så mye senere!?) ut debut singelen sin U-turn. Som handler om å bli sveket av kjæresten sin. Han er selvfølgelig utro mot henne, så der er hun sinna, hun bokser løs.. og hun er pissed off! Dette kan det jo altså bli bra musikk av!


Her har vi så først en intro som tar det litt med ro. Deretter begynner hun å forklare hvor aggresjonen kommer fra. Stemningen stiger. Beaten forteller oss om dedikasjon og målbevissthet. Hun ser tøff ut, og hun er klar.

Så kommer refrenget. Med en så sinnssykt fengende tekst! Helt rett på sak. Kjempeenkel å synge med på. Lett å bli mentalt bli fenget av. Kanskje alt faktisk spilles om og om igjen inne i hodet ditt? Mhm? Og så begynner du å synge? For det ER veldig, veldig, veldig lett å ville synge med på den. Helt utrolig også!

Jeg ser i tillegg for meg at noen ville ha sagt at ”jentene kommer til å elske den”. Spesielt dem som har blitt sveket på samme måte. Prøv heller å bli sinna enn å deppe, liksom. Dans kanskje også. Kom over det, bli glad igjen etc. Og tren deg opp så du kan banke dritten ut av han etterpå. For det er det Samantha gjør i videoen. Begynner å bokse, trene, tenne på ting, øve med samuraisverd. For så å møte opp hjemme hos han for the final straw. Mulig hun faktisk drepte han også, egentlig. Noe jeg i utgangspunktet ikke vil oppfordre til!


U-turn har i hvert fall faste rytmer, med lite variasjon – hvor det rett og slett virker som om fokuset er på målbevisstheten og engasjementet til innholdet i teksten. Hun er veldig flink til å vise oss følelsene sine gjennom måten hun synger på. Samtidig passer låta godt som treningsmusikk. Den gjør deg jo så gira og pumped! Kanskje er det greit å høre på den mens du kjenner på hvor ufattelig forbanna du er? For nok aller mest fungerer den best som en få-ut-aggresjonen-låt. Definitivt.

Musikkvideoen ble lagt ut på youtube i desember 2009, og har siden da fått litt under 100 000 views. Ikke synes jeg at det er for lite, men den fortjener noen tusen views til, da i hvert fall. Sangen er god nok den, syns jeg! Og det er derfor jeg vil vise den frem til dere! ;D En dance pop låt som jeg alltid ser på som en hyggelig gjenkomst. Ikke blir jeg spesielt lei av den, men ikke føler jeg at jeg trenger å høre på den så veldig lenge heller egentlig. En kort affære, så å si. Nesten en skikkelig digg one night stand, faktisk.






Det jeg gjerne skulle ha sett mer av i musikkvideoen, er et litt mer tydelig uttrykk for opplevd svik hos Samantha. Hun har et tøft ansikt til tider der, men jeg føler at hun kunne ha gjort så mye mer, eller vist oss mer av ”skyggesiden” hennes, hvis du skjønner? Dessuten ser hun ikke spesielt farlig ut heller, der hun kommer poserende inn i huset hans med ikke noen annen destinasjon enn ”litt nærmere kameraet der borte”. Ellers er videoen noe for fattig fordi det veldig ofte er slik at hun går fram og tilbake. Hele tiden, og litt for mye. Eller altfor mye! Selv mener jeg at sinnssykt mye mer kunne ha blitt gjort, eller at veldig mye mer rett og slett skulle ha blitt helt endret på. Sa regissøren virkelig ”gå litt frem og tilbake mens du synger! Sånn ja, det er fint. Fortsett sånn.”? I certainly, certainly hope not.. for det er nesten komisk, liksom.



Gøyeste verslinje:

"You can burn, mutherfucker, burn!"



Sterkeste hook:


"Burn, mutherfucker, burn!!"



Beste øyeblikk:


Burn, motherfucker, burn!!!



Samantha -
U-turn



Stem gjerne her for å si din mening om låta! :)

2 kommentarer:

  1. vet ikke helt hva jeg syns, men hun var veldig flink til å gå frem å tilbake i latex klær :P fengende sang ja, men den blir litt for ensformig for min del.

    SvarSlett
  2. Hehe, hun er ganske flink til det ja! :P Og jeg tror jeg skjønner hva du mener med ensformig; for det skjer kanskje ikke så veldig mye før refrenget kommer :)

    SvarSlett